måndag, februari 26, 2007

Musjakt!!

Idag var vi en sväng till Naturhistoriska, Saga var fortfarande rädd för det mesta fastän hon innan talat glatt om alla djur o dinosaurier vi skulle se. Men det är inte dagens händelse med stort H...
När vi kommit hem och jag står o ska fixa lunch (jaja jag värmde en burk ravioli till tjejerna) så ser jag något i ögonvrån som rör sig och när jag tittar dit befinner jag mig öga mot öga med en MUS!! Den satt på fönsterbrädan ovanför köksbänken. Det står helt still i huvudet en stund innan jag sliter till mig luren o ringer Richard, vad han nu skulle göra åt saken :)
Iallafall, när vi lagt på försöker jag pilla upp hasparna påfönstret men då blev den rädd och sprang ner bakom kylskåpet.
Fram med ficklampa och så sopborsten i ena handen och ett durkslag i andra handen, varvat med ficklampan. Men musen var spårlöst borta.

Richard köpte med sig musfällor hem som vi tänkte rigga till natten, när barnen somnat. Men så sitter vi o tittar på TV, barnen sover, och så hör Richard något från köket. Jag går dit och ser musen ila fram över bänken. Nu är det jakt! Jag med ett durkslag i varje hand och Richard har en stor sil i handen samtidigt som han flyttar undan saker från bänken. Musen hoppar upp i fönsterbrädan igen, Richard öppnar fönstret och musen hoppar...inte ut, utan rakt mot mig som tappar båda durkslagen o flyger bakåt :) Som tur är hoppa den inte långt utan höll sig kvar på köksbänken. Till slut lyckas jag fånga musen i ett av durkslagen och tillsammans går jag och Richard ut till andra sidan vägen och släpper musen...

När jag tänker på det hela känns det som taget ur nån film :)
Nu har Richard tätat under köksskåpen invid väggen där vi redan tidigare kännt att det dragit väldigt kallt så förhoppningsvis slipper vi fler mus-besök.

3 kommentarer:

Anonym sa...

=))
Du har väl gevalia hemma?? När du får oväntat besök.... =) De är söta de där små "musarna" men näää, inte innomhus! Tjing!

Ann sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ann sa...

Huga, ja! Vi har sluppit dem i år, av någon anledning... De har tidigare tagit sig in UNDER altanen, tror vi... Som tur är, finns det katter i området numera, varav en som älskar att ligga och sola på vår tomt... Får nog tacka den! :o) Inge kul med knaperiknus mitt i natten...

(Försök nr. 2, stavar som en kratta...)